Kai’Sa Oyuncu Laboratuvarlarında Evriliyor

League of Legends Ahmet Kökyar

BLAUSTOİSE: Herkese selam, ben Riot Blaustoise. Oynanış Veri Analizi Ekibi’nin lideriyim ve Şampiyon Ekibi’nde görev alan araştırmacılardan biriyim. Veri Analizi Ekibi kısa süre önce şampiyon listemizin durumunu ölçmemizde, yenileme fırsatlarını belirlememizde ve denge değişikliklerinin şampiyon popülerliği üzerindeki etkilerine anlamamızda bize yardımcı olması için kullandığımız biraz daha sayısal metodolojilerle ilgili bir yazı çıkarmıştı. Bugünse Veri Analizi Ekibi’nin şampiyonların tasarım ve geliştirme sürecine nasıl katkı yaptığından bahsedeceğiz. Odaklanacağımız şampiyon Hiçlik’in Kızı, Kai’Sa.

Veri Analizi ve Şampiyon Ekipleri yakın bir ortaklık içerisinde; dolayısıyla yazımızda bu ekibi temsil eden birine yer vermesek olmazdı. Tabii konumuz Kai’Sa’nın geliştirme süreci olduğunda, “Hiçlik Gözleme” kralı Riot Jag’dan daha uygun birini bulmak imkânsız.

JAG: Selamlar. Ben Jeevun Sidhu, namı diğer “Riot Jag”, namı diğer Slumdog Camillionaire ve Kai’Sa’nın oynanış tasarımına liderlik ettim. Üzerinde çalıştığımız diğer her şampiyonda olduğu gibi, Kai’Sa hakkında bazı erken dönem oyuncu görüşleri almak ve kendi başımıza içinden çıkamadığımız bazı sorulara cevap bulabilmek için Veri Analizi Ekibi’ne başvurduk.



ŞAMPİYON LABORATUVARLARI NELER İÇERİR?


ŞAMPİYON LABORATUVARI KOKTEYLİ


Şampiyonların geliştirme süreçleri boyunca 3 tur süren oyuncu laboratuvarları gerçekleştiririz. Genellikle her bir turun kendine özgü bir teması veya hedefleri bulunur.


1. Tur: Dondurma çeşidini seç.
  • Çoğunlukla 2-3 yetenek ya kesinleşmiştir ya da kesinleşmeye hazırdır.
  • Hedefler: Temel oynanış çekiciliğinin ve oyun döngüsünün doğrulanması, tematik uyumluluğun kontrol edilmesi.
2. Tur: Soslarını seç.
  • 3-4 yetenek kesinleşir.
  • Hedefler: Bütün yetenek setinin doğrulanması ve temanın ortaya koyuluş şeklinin ölçülmesi. Başka hangi fırsatların olduğunun keşfedilmesi.

3. Tur: Çekilmiş fındık ekle ve en tepeye bir kiraz dik.
  • Şampiyonun yetenek seti kesinleşir.
  • Hedefler: Görsel ve ses efektlerinin belirginliğine odaklanan son bir cila safhası.

BLAUSTOİSE: Şampiyon kendisine karşı dengesi tartışmalı maçlara Açık Beta’ya girmeden uzun zaman önce, ilk olarak Riot Yerleşkesi’ne (veya diğer küresel ofislere) davet edilen birkaç oyuncu tarafından denenir. Bu oyuncular konsept tasarımlarını inceler, geliştirme ortamlarında yeteneklerini art arda kullanır ve yeni şampiyonlarla 5’e 5 oyunlar oynar. Ardından anketler doldurur, araştırmacılar ve tasarımcılarla teke tek sohbetler gerçekleştirir ve ardından genellikle LoL’e getireceğimiz olası yeni içerikler hakkındaki deneyimleri üzerine bir grup tartışmasına katılırlar.

JAG: Oyuncu laboratuvarları gerçekten heyecan verici; çünkü bir karakter hakkındaki ilk gerçek tepkileri buralarda gözlemliyoruz. Laboratuvarlar öncesinde Riotçular şampiyonları yüzlerce kez test ediyor ve hepsinin konuya sıfırdan yaklaşmalarına engel olan çeşit çeşit önyargıları bulunuyor. Yeni oyuncular genellikle daha saf bakış açılarına sahip olduğundan, ihtiyaç duyduğumuz dürüstlüğü bize sağlayabiliyorlar. Ayrıca oyuncu laboratuvarları, geliştirdiğimiz şampiyonların en riskli yönlerinin istediğimiz gibi olup olmadığını anlamamızı sağlıyor. Böylece mevcut tasarımla mı yoksa tamamen yeni bir doğrultuda mı devam etmemiz gerektiğini görebiliyoruz.

Kai’Sa için yaptığımız çalışmalarda, oyuncuların daha insansı görünen bir Hiçlik karakterine ne kadar ilgi duyacağını ve aşırı derecede agresif bir SG taşıyıcısı oynanışı hakkında neler düşüneceğini görmek istedik.



BİRİNCİ TUR: HAFİF NİŞANCILAR AĞIR TAŞIYICI OYNARSA

BLAUSTOİSE: Şampiyon laboratuvarlarının farklı aşamalarını genellikle enfes bir dondurma kokteyli hazırlamaya benzetiyoruz. Laboratuvarın 1. turunda başlangıç için leziz dondurma çeşitlerine sahip olup olmadığımızı doğruluyoruz. Bu çeşitlerin arasında temel oynanış çekiciliği(neden bu karakteri oynamak isteriz?), şampiyonun kendine özgülüğü (bu karakterin LoL’e getirdiği yenilikler neler?) ve genel anlamda tema doğrultusu ve uyumluluğu (karakter çekici bir hikâyeye sahip mi ve bu hikâye oynanışıyla uyumlu mu?).

JAG: Kai’Sa üzerinde çalışmaya başladığımızda ultisi ilk oynanış testinden itibaren hep oradaydı. SG taşıyıcı seviyelerinde hasarı bir suikastçının oyun yapma ve hedefe erişim özellikleriyle harmanlamak gerçekten yeni ve heyecan verici bir şeydi. Dolayısıyla insanların tamamen hasara yönelik ve takım savaşlarının her yerinde konumlanabilen bir taşıyıcının potansiyelini hemen fark edeceğinden emin olmak istedik.

BLAUSTOİSE: “Agresif nişancı” demişken, Kai’Sa’nın oyuncu laboratuvarlarının ilk turunda çok büyük bir sorunla karşılaştık. Özellikle nişancı oyuncularını davet etsek de grup tartışması sırasında bu oyuncuların neredeyse tamamının güvenli bir mesafeden hasar verme üzerine kurulu, geleneksel nişancı oynanışını tercih ettiği çabucak ortaya çıktı. Ashe, Caitlyn, Miss Fortune. Yani biraz daha “hafif” nişancılar.

JAG: Bunun Açık Beta değil alfa testi olduğunu sana söylemeye çalıştım.

“HİÇLİK SG TAŞIYICISI” İÇİN İLK İZLENİMLER

BLAUSTOİSE: Yine de Kai’Sa’nın teması ve görselleri hakkında yararlı geribildirimler aldık. Oyunculara onu oynamadan önce şampiyonun erken dönem konsept görsellerini gösterdik ve oynanışının yanı sıra tasarımının diğer yönlerine dair beklentilerini kameraya aldık.

Onlara “Hiçlik SG taşıyıcısı hakkındaki ilk izlenimlerin neler? Sence LoL evreninin neresindendir? Oynanışı ve karakteri hakkındaki beklentilerin neler?” gibi sorular yönelttik.

Oyuncuların yanıtları ne mi oldu?

BLAUSTOİSE: Daha çok geleneksel, uzun menzilli nişancı oynanışıyla ilgilenen oyuncuları davet etmemizin yanı sıra, Kai’Sa’nın ilk konsept tasarımlarındaki “Hiçlik tüfeği” onun uzun menzilli bir nişancı olduğu algısı oluşturuyordu. Tabii zırhının bir parçası olan keskin nişancı tüfeğinden vazgeçerek şimdiki enerji tabanlı “Hiçlik silahlarına” yöneldik.

Öte yandan oyuncu izlenimleri Kai’Sa’nın Hiçlik zırhı için seçtiğimiz doğrultu hakkında bizi rahatlattı. Hatta oyunculardan biri daha yetenek setini görmeden Kai’Sa’nın evrimlere sahip olabileceğini söyledi.

  • Bir uzaylıyı andıran bu böcek zırh görünümünü gerçekten beğendim. Bana göre bu şampiyonu şampiyon yapan şey zırhı ve üzerinde bu olmadığında neye benzediği hiç ilgimi çekmiyor. Eğer zırhı havalıysa bu şampiyonu bütün renkleriyle birlikte alacağım.
    –Bir pazarlama araştırmacısı olarak kesinlikle bunu yanlış yorumlayıp daha fazla renk hazırlaması için ekibe baskı yapmadım… 🙂
  • Bence konsept görsellerindeki doğrultu gerçekten çok güzel. Görüntüsünün arkasında yatan fikri beğendim ve yeteneklerini kullandığında şeklinin biraz değişeceğini düşünüyorum. En azından konsept görsellerinden çıkardığım sonuç bu şekilde.

BLAUSTOİSE: Genel anlamda laboratuvarların ilk turu, Kai’Sa için temel amacımızı anlama yönünden başarısız oldu. Hedeflediğimiz şey rakibin geri saflarına dalarak suikast gerçekleştirme fırsatları kollayan, çekici ve agresif bir nişancı oluşturmaktı.

JAG: Sen zaten Yasuo oyuncusu değil misin? Büyük ihtimalle 2. seviyeden önce ilk kanı karşıya verirdin.

BLAUSTOİSE: Doğru söylüyorsun ama belki sen de Kai’Sa’yı biraz daha menzilli bir şampiyon yapma fikrini gözden geçirmeliydin. Yani, şöyle fazladan 25 menzili daha olsa epey yardımı dokunurdu.

JAG: Eh, sen öyle diyorsan…



İKİNCİ TUR: KAİ’SA’NIN EVRİMİ

“TUTKULU” OYUNCULAR

BLAUSTOİSE: Birinci tur bize Caitlyn oyuncularının savaşın ortasına atılıp rakip taşıyıcıyı alaşağı etmek istemediğini öğretti. Tokat gibi veri diye buna denir. Ancak Kai’Sa’nın üzerinde çalışmak uyum sağlamayı, doğaçlama yapmayı ve zorlukların üstesinden gelmeyi gerektiriyordu. Eğer Kai’Sa Hiçlik’in üstün yırtıcısıysa bizim de üstün oyuncularbulmamız şarttı.

JAG: Bir şampiyon tasarlarken sık sık ne tür oyuncuların onu oynarken heyecan duyacağını ve hangi temel özelliklerin onları bu şampiyonda ustalaşmaya iteceğini hayal ederim. LoL’ü güzel yapan şeyleri seven ama aklında henüz oyunda olmayan bir kurgu veya oynanış stili olan oyuncular bize göre en iyi adaylar oluyor.

BLAUSTOİSE: Neyse ki kötü davranışlar sergileyen oyuncuları oynanış testlerine almama konusundaki kurallarımızı biraz hafiflettik. Eskiden yakın zaman içinde sportmenlik dışı davranışlar göstermiş olan oyuncuları laboratuvarlara almıyorduk ve bazı aşırı durumlar (hile, bilerek besleme, nefret söylemleri, vs.) hâlâ sorun olsa da “tutkulu” oyuncu etkileşimleri konusundaki bazı sınırlamalarımızı azalttık. Kai’Sa laboratuvarlarının 2. turu için tam olarak kime ihtiyacımız olduğunu biliyorduk.

Sıradaki grubumuz: Saldırganlığa bayılan Vayne, Lucian ve Draven oyuncuları.

GELİŞTİRMELER VE EVRİMLER

BLAUSTOİSE: Laboratuvarların ilk turu dondurma seçimimizi bile doğrulamasa da ikinci tur, doğru çeşitleri seçtiğimizi onaylamakla kalmayıp bazı ilave soslar konusunda da bize ilham verdi. Daha agresif nişancı oyuncuları Kai’Sa’nın ultisini kullanarak takım savaşının ortasında konumlarını değiştirmeye bayıldı ve bize onu daha da geliştirmekte kullanabileceğimiz bazı diğer fikirler sundu.

JAG: Kai’Sa’nın gelişiminin bu adımında yalnızca E yeteneği için evrim özelliği vardı. Oyuncular bu özelliği gerçekten sevdi ve bunu yetenek setinin diğer bölümlerinde de görmek istediklerini söyledi. SG dizilimine bir geliştirme daha eklememe yetecek gücün mevcut olduğunu hissettiğimden Q evrimini oluşturmak gerçekten kolay oldu. Ancak W’su için büyük bir evrim daha eklemem mümkün değildi. Böyle bir durumda şampiyon çok daha karmaşık hale gelecekti ve zaten yeterince dik olan güç eğrisi daha da dikleşecekti. Yine de Kai’Sa dizilimlerinin biraz daha ilgi çekici olmasını istiyordum. Aklıma gelen ilk fikirse W evrimini temel SG taşıyıcısı diziliminden farklı bir yönde güçlendirmekti. Tabii bu da alternatif bir oynanış stili geliştirmek anlamına geliyordu.

HİÇLİK TAŞIYICISI MI YOKSA HİÇLİK BÜYÜCÜSÜ MÜ?

BLAUSTOİSE: Oyuncu laboratuvarının ikinci turundan çıkardığımız bir diğer büyük sonuç da Kai’Sa’nın görsellerinin onun bir nişancı olduğunu ortaya koymadığıydı. “Hiçlik SG taşıyıcısı” başlığını silerek konsept çalışmalarını gösterdiğimiz 10 oyuncudan 9’u onun bir orta koridor (özellikle de büyücü veya suikastçı) olduğunu düşünüyordu.

JAG: Aldığımız geribildirimlerin büyük bölümü, sahip olduğu enerji silahlarının daha çok bir büyücü havası oluşturduğu ve çoğu SG taşıyıcısındaki fiziksellik/çarpışma hissini vermediği yönündeydi. Bunu çözmek için diğer disiplinlerden yardım aldık (görsel efekt sanatçıları ve animatörler normal saldırılarına her bir atışta geri tepme gibi bazı özellikler ekledi); ancak bununla birlikte ben de geribildirimlere göre hareket etmeye karar verdim. W evrimi için kullanabileceğimiz bir tasarım alanı bulunduğundan, Kai’Sa’yı daha melez bir şampiyona dönüştürmeye odaklandık. Böylece büyücü oynanışına daha da ağırlık verebilecekti.

Tabii 2. turda Kai’Sa’nın geliştirme sürecini etkileyen başka bazı geribildirimler de aldık…

ÜÇÜNCÜ TUR: HİÇLİK KİRAZLARI VE FINDIK

BLAUSTOİSE: Tutkulu Vayne, Lucian ve Draven oyuncularından gelen geribildirimler fazladan iki evrimin yanı sıra, SG taşıyıcısı, melez ve büyücü oynanışlarıyla sonuçlandı. Oyuncu laboratuvarlarımızın 3. turuna girerken, leziz bir şampiyon dondurması kokteyli ortaya çıkmıştı. Geriye yalnızca üzerine bir şeyler serpmek ve bir de kiraz yerleştirmek kalmıştı. Bu son laboratuvar Kai’Sa’nın evrimleri için başka bir fırsatı daha ortaya çıkarmıştı.

JAG: Başlangıçta Kai’Sa’nın yetenekleri yeterli nitelik sayılarına ulaştığınızda sessiz sedasız evrimleşiyordu. Oyuncular bu anların tadını çıkarmak istediğinden, bugün oyunda gördüğünüz merasimleri ekledik. Basacak bir düğme, güzel bir animasyon, bazı görsel ve ses efektleri, hatta yuvaya göre bazı evrim sonrası efekt değişiklikleri bile bulunuyor.

BLAUSTOİSE: Oyuncu laboratuvarı geribildirimlerinin yaptığı son katkılar, Kai’Sa’nın açılış görselini doğrudan etkiledi. Laboratuvar turlarının üçünde de Kai’Sa’nın güç kaynağının ne olduğunu veya Hiçlik canavarlarını avlamak için ne kullandığını açık şekilde belirtmemizin gerekli olduğu ortaya çıkmıştı. Ayrıca oyuncuların “Hiçlik silahlarına” daha fazla vurgu yapmamızı istediğini duyduk. Ekip olarak oyuncuların bu düşüncesini göz önüne almamızın ardından, Hiçlik silahlarından birinin ön ve ortalarda yer aldığı, diğerininse arka tarafındaki bir Hiçlik yaratığını parçalayan bir atış yaptığı görsel kompozisyonu hazırladık.

PROFESYONEL BAKIŞ AÇISI VE KAİ’SA’YLA İLK BEŞTE BEŞ

OYUNCU LABORATUVARLARININ AMACI

BLAUSTOİSE: Kısa zaman önce Şampiyon – Veri Analizi ortaklığımıza son bir oyuncu geribildirimi adımı ekledik: Profesyonel oyuncu laboratuvarları. Dondurma kokteyli benzetmemize devam edersek, burası Sedat Minör’ün gelip tatlımızın yeterince lezzetli olup olmadığına karar verdiği bölüm. Genellikle profesyonel oyuncu laboratuvarlarının amaçları arasında şampiyonların (ve diğer ciddi oynanış değişikliklerinin) profesyonel oyunları nasıl etkileyeceğini anlamak ve gözden kaçırdığımız düzenleme ve ayarlama noktalarını yakalamak bulunuyor.

JAG: Profesyonel oyuncuları davet etmek, Kai’Sa’ya verilen üst düzey tepkileri anlamamızda bize yardımcı oldu. Bize şampiyonu nasıl en iyi hale getirebileceğimiz konusunda harika geribildirimlerde bulundular. Ancak kendi açımdan konuşmak gerekirse, son derece yetenekli oyuncuların Kai’Sa’yı test etmesi gerçekten güzel bir görüntüydü. Ayrıca, özellikle de rekabetçi bir ortamda birazcık daha fazla Hiçlik Gözleme (Voidspotting) izlemek istiyorduk. Dolayısıyla bu çalışmamız için Kuzey Amerikalı SG taşıyıcıları davet etmeye özen gösterdik. Şaka şaka. Tabii Doublelift’in oyun testi takımımıza gününü gösterdiği bazı görüntüleri saklamayı unutmadık.

ŞAMPİYON OYUNCU LABORATUVARLARI İÇİN SIRADA NE VAR

BLAUSTOİSE: Tıpkı Kai’Sa’yı ve diğer şampiyonlarımızı evrimleştirdiğimiz gibi, araştırma metodolojimizi ve oyuncularla içerikleri test ediş şeklimizi sürekli yeniliyoruz. Oyuncu laboratuvarlarımızın bir sonraki şekli de şampiyonların oynanış testlerini birden fazla aşamada (1. tur, 2. tur, vs.) gerçekleştirmeyi içeriyor; ancak tek bir şampiyonu test etmek yerine oyunculara o anda üzerinde çalıştığımız bütün şampiyonları ve henüz tamamlanmamış diğer LoL özelliklerini gösteriyoruz. Bunlara Mega Laboratuvarlar adını veriyoruz (“Blaustoise’in Geribildirim Şenliği” biraz fazla uzundu). Bir hafta sonu boyunca sürecek LoL oyunları ve içerikleri için 30-40 arası oyuncu çağırıyoruz. Oyuncular birden fazla yeni ve güncellenmiş şampiyonu deneyimleme şansı buluyor. İlk iki oyun biraz kafa karıştırıcı olsa da dokuz ve onuncu oyunlara gelindiğinde oyuncular, bu şampiyonların LoL’e ne kattığını onlarla ve onlara karşı oynayarak çok daha iyi şekilde anlayabiliyor.

JAG: Bu laboratuvarlar kendi içimizde yaptığımız oynanış testlerine çok benziyor. Geliştirme sürecindeki ve denge açısından büyük çeşitlilik gösteren birçok şampiyon aynı anda test ediliyor. Bir sonraki projem olan koca adam Aatrox’u bu Mega laboratuvarlara ekledim bile. Artık hiç olmadığı kadar fazla oyuncu yeni içeriklerimizi test ederek oyuna getireceğimiz içeriklerin hepiniz tarafından beğenileceğinden emin oluyor.

Bu yazımızı okuduğunuz için hepinize teşekkürler. Benzer bir çalışma için Nathan ile yeniden bir araya gelmek için sabırsızlanıyorum. O dönemde kendisi hâlâ Yasuo’ya çakılıp kalırken ben de muhtemelen Camille’i baştan tasarlamaya çalışacağım.

Kaynak : Riot Games

Önceki Haber

Mart Erken İndirimleri: 23.03.18 - 27.03.18

Sonraki Haber

Soraka, Graves ve Çadır için Yeni İfadeler